IT-sopimukset – Käytännön käsikirja, uudistettu painos ilmestynyt

Asianajotoimisto Bird & Birdin IT-juridiikkaan erikoistuneet asiantuntijat Pekka Takki ja Sakari Halonen ovat julkaisseet uudistetun painoksen Pekka Takin alun perin 2002 ilmestyneestä teoksesta "IT-sopimukset – Käytännön käsikirja" (Alma Talent, 2017). Teoksessa käsitellään käytännönläheisesti IT-alalla tehtäviä sopimuksia, niiden yleisiä lainalaisuuksia ja sudenkuoppia, sopimusneuvotteluja sekä tietojärjestelmähankkeiden ja IT-projektien sujuvaa hallintaa.

Toimintaympäristönä IT-ala on haastava ja jatkuvassa muutoksessa. Viime vuosien aikana tapahtuneista muutoksista suurimpana kirjoittajat pitävät siirtymistä omistamisajattelusta palvelumalliin: sen sijaan, että asioita ostettaisiin pysyvästi omaksi, sovelluksia ja muita IT-resursseja hankitaan käyttöön joustavasti palveluna. Pilvimaailmassa asiakkaan datan ja siihen liittyvien sopimusehtojen merkitys korostuu entisestään.

Asianajaja, varatuomari Pekka Takki toimii Bird & Birdin Tech & Comms -ryhmässä senioriasiantuntijana (Of Counsel). Takki on yksi kokeneimmista ja arvostetuimmista IT-juridiikan osaajista Suomessa. Hän on toiminut yli neljännesvuosisadan erityisesti ICT-alla toimivien yritysten oikeudellisena neuvonantajana ja neuvotellut uransa aikana lukemattomia ICT-alan sopimuskokonaisuuksia sekä avustanut alan yrityksiä erilaisissa teknologialiiketoimintaan liittyvissä oikeudellisissa kysymyksissä. Lisäksi Takilla on mittava kokemus alan riitojen hoitamisesta sekä asiamiehenä että niiden ratkaisemisesta välimiehenä.

Asianajaja Sakari Halonen johtaa Bird & Birdin Tech & Comms -ryhmää. Halonen on Takin tapaan yksi maamme arvostetuimmista IT-juridiikan osaajista. Hänellä on yli viidentoista vuoden kokemus kaupallisista sopimuksista, vaativista IT-toimintojen ja liiketoimintaprosessien ulkoistuksista sekä IT-alan järjestelmähankkeista. Lisäksi hän on erikoistunut teknologialiitännäisiin yritysjärjestelyihin ja hoitaa IT-järjestelmiin liittyviä riitoja sekä toimii välimiehenä teknologialiitännäisissä välimiesmenettelyissä.

Kirjoittajien haastattelu on julkaistu Alma Talent Pron verkkosivuilla

Bird & Bird edusti Sponosa Group Oy:tä sen ostaessa Airfil Oy:n

huhtik. 24 2024

Asianajaja Risto Sipilälle laamannin arvonimi