Bird & Birds Monique Wadsted en av 250 ledande kvinnliga immaterialrättsjurister i världen.

05-2019

Monique Wadsted, delägare på Bird & Bird i Stockholm, listas som en av 250 ledande kvinnor i världen inom immaterialrätt av Managing Intellectual Property IP Stars "Top 250 Women in IP". Den prestigefyllda utmärkelsen uppmärksammar kvinnliga jurister inom den privata sektorn som har gjort ett exceptionellt arbete för sina klienter och byråer under det gångna året. Den oberoende undersökningen baseras på arbete både i och utanför domstol i över 80 jurisdiktioner.

Monique är bland annat känd för att ha representerat den amerikanska filmindustrin mot den svenska fildelningssidan "The Pirate Bay" och hon företrädde även en av parterna i det uppmärksammade fallet "Svensson m.fl. C-466/12" rörande länkning och upphovsrätt i EU-domstolen. Monique har också biträtt flera parter i Högsta domstolen och är rankad i Legal500:s "Hall of Fame". Där ingår jurister som fortlöpande över tid beröms av sina kunder för kontinuerligt framstående insatser.

Totalt listas sex av Bird & Birds kvinnliga jurister i "Top 250 Women in IP", fler än någon annan byrå. Bird & Bird topprankas kontinuerligt för sin IP-expertis av ledande internationella rankinginstitut som Chambers and Partners, Legal 500 och Managing Intellectual Property, senast som "Copyright Firm of the Year" i Sverige och Europa.

Den fullständiga listan "Top 250 Women in IP" finns här.

Författare

Monique Wadsted