Bird & Bird har företrätt Kavli i förvärvet av Verso Food

03-2019

Verso Food har på kort tid etablerat sig som marknadsledande i Finland under varumärket Härkis för produkter baserade på bondböna, även kallad "Nordens sojaböna". Verso Food har utvecklat en unik teknologi för att ta fram vegetariska rätter med bondböna som huvudingrediens för ersättning av t.ex. köttfärs.

Förvärvet förstärker Kavlis satsning på vegetariska produkter och att långsiktigt investera i hållbar matkonsumtion, såväl ur ett hälso- som klimatperspektiv.

Mårten Willamo (Partner) har tillsammans med Caroline Grotenfelt (Counsel) lett projektet. Teamet har även inkluderat Ottilia Boström (arbetsrätt), JohannaWärnberg (corporate), Karin Tukiainen (commercial), Senja Assinen (skatt) och Anna Gustafsson (corporate).

"Vi är stolta över att välkomna Verso Food till Kavli koncernen och ser fram emot att fortsätta utveckla bolaget tillsammans med dem. Med förvärvet av Verso Food blir vi en starkare aktör inom livsmedelsindustrin och framförallt för vegetariska produkter i Norden. Vi har uppskattat Bird & Birds professionalism och förmåga att se lösningar framom problem", säger Gerhard Bley VD för Kavli.

- Vi är stolta över att få företräda Kavli, ett av de ledande livsmedelsföretagen inom mejeriprodukter i Norden. Den här affären är ett utmärkt exempel på vår etablerade branschkunskap inom livsmedelsbranschen och vårt starka nordiska transaktionsutbud, säger Mårten Willamo.

Författare

Mårten Willamo