Tech & Comms -asiantuntijamme mukana TekesMatch-työkalun kehitystyössä

Toimistomme teknologia-alan asiantuntijat osakas Jesper Nevalaisen ja senior associate -lakimies Outi Jousin johdolla ovat avustaneet Tekes-innovaatiorahoituskeskusta digitaalisen matchmaking-työkalun kehittämisessä. Tekesin uusi palvelu on tarkoitettu avuksi tutkijoille, yrityksille ja sijoittajille, jotka etsivät uusia liiketoiminta- ja sijoituskohteita ja kontakteja ja kartoittavat ekosysteemin muita toimijoita. Tällaista matchmaking-toimintaa toteutetaan jo Tekesillä, mutta se on tähän asti ollut hyvin riippuvaista asiantuntijoiden hiljaisesta tiedosta alan toimijoihin liittyen. Uusi digitaalinen TekesMatch -työkalu tulee nopeuttamaan kartoitustyötä. Innovatiivinen TekesMatch hyödyntää kartoittamiseen tekoälyä sekä semanttisia hakualgoritmeja. TekesMatchin kehityksen taustalla on valtionhallinnon ensimmäinen suunnittelukilpailu-hackathon, jonka järjestämisessä Tekesiä avusti valtion yhteishankintayksikkö Hansel Oy. Lue lisää suunnittelukilpailusta tästä.

Projektista vastannut Tekesin hankintapäällikkö Eriika Autio kommentoi: "Bird & Bird oli meille korvaamaton apu TekesMatchin kehityssopimusten luomisessa. Itsellämme oli ajatuksia siitä, mitä halusimme, mutta emme olisi saaneet niitä ilman Bird & Birdin apua järkevästi sopimukseen mukaan. Halusimme varmistaa, että sopimuskumppanimme saisivat mahdollisimman laajat oikeudet siten, että he voivat hyödyntää projektin lopputulosta tulevissa asiakasprojekteissaan. Samalla kuitenkin halusimme varmistaa, että emme itse jäisi ns. yhden toimittajan loukkuun ja voimme itse jatkossakin kehittää ja hyödyntää projektin tuloksia vapaasti. Outi Jousi ja Jesper Nevalainen tiiminsä kanssa auttoivat meitä huomioimaan etenkin tietoturvan, hankintalain, EU:n tietosuoja-asetuksen ja immateriaalioikeuksien vaatimukset. Pyynnöstämme sopimuksessa ei käytetty alan yleisiä sopimusehtoja. Tällä halusimme varmistaa, että sopimus on mahdollisimman selkeä ja yksiselitteinen."

Outi Jousi jatkaa: "Työkalua kehitetään iteratiivisesti ketterän ohjelmistokehityksen periaatteita noudattaen. Tämä näkyy myös sopimuksen sisällössä. Odotamme innolla näkevämme TekesMatchin yhdistävän start-up -yritysiä, tutkijoita ja sijoittajia lähitulevaisuudessa!"

"Oli todella hauskaa ja kunnia osallistua innovatiiviseen hankkeeseen ja neuvoa sekä olla luomassa innovatiivista sopimusta, joka sopii tarkoitukseen", Jesper Nevalainen kommentoi.

Työkalu on markkinoilla ensimmäinen laatuaan ja mullistava innovaatio start up- ja sijoittajakentällä. Työkalu otetaan käyttöön portaittain, ja se julkaistaan suurelle yleisölle vuoden 2017 SLUSH-tapahtumassa Helsingissä marraskuussa.

Bird & Bird edusti Sponosa Group Oy:tä sen ostaessa Airfil Oy:n

huhtik. 24 2024

Asianajaja Risto Sipilälle laamannin arvonimi

huhtik. 22 2024