Bird & Bird biträder St1 vid köpet av Royal Dutch Shells svenska och finska verksamhet för 640 miljoner dollar

28 oktober 2010

Bird & Bird har biträtt finska Keele Group / St1 i samband med köpet av Shells svenska och finska verksamhet som inkluderar ett raffinaderi i Göteborg, med kapacitet om 87 000 fat per dag, 565 bensinstationer och Shells bulkbränsleverksamhet på båda marknaderna samt Shells marina verksamhet i Sverige.

St1 är ett finskt energibolag med tjänster och produkter som t.ex. vindkraft och högkoncentrerad etanol producerad från bioavfall. Företaget innehar ca 640 bensinstationer i Finland, Sverige, Norge och Polen.

Bird & Birds internationella team leddes av Jori Taipale, Anders Nilsson och Mark Pinder, corporate delägare i Helsingfors, Stockholm respektive London, och involverade jurister på Bird & Birds kontor i Helsingfors, Stockholm, London, Bryssel och Warszawa. Det svenska teamet leddes av delägaren Anders Nilsson och bestod i övrigt av Sara Sparring (delägare commercial), Mahmut Baran (delägare skatterätt), Staffan Seger (corporate), Jesper Lindfors
och David Ericson (commercial), Johanna Olsson och Jan Gedeborg (fastighetsrätt och regulatoriska frågor), Magnus Berterud (arbetsrätt), samt David Nilsson och Annika Svanberg (konkurrensrätt).

Kim Wiio, CEO på St1, kommenterar: "För oss var Bird & Bird, med kontor i både Helsingfors, Stockholm och London, det naturliga valet för den här transaktionen. Under processen har Bird & Bird visat sin styrka som en verkligt internationell byrå genom att leverera utmärkt juridisk rådgivning i affärens alla delar på ett enhetligt sätt, inte bara i Finland, Sverige och England, utan också i flera andra jurisdiktioner.”

- Slut -

För mer information kontakta:

Anders Nilsson
Delägare