Bird & Bird biträder Qbrick i strategiskt förvärv på finska marknaden

24 mars 2011

Ett nordiskt team från Bird & Birds svenska och finska kontor har biträtt webb-TV bolaget Qbrick när företaget tar över 80 % av Finlands webb-TV marknad genom förvärv av det finska webb-TV bolaget Camtenna. Qbrick tecknar även avtal med produktionsbolaget GoodMood. Bird & Birds Stockholmskontor biträdde även Qbrick i förvärvet av det danska Webb-TV bolaget Arkena A/S i oktober 2010.

Camtenna, som genom förvärvet integreras i Qbrickkoncernen, har flera stora användare av streaming media som kunder, bl.a. Sonera, Fonecta, Itella, finska Riksdagen, Stadsrådet och sportkanalen Urho TV. Camtenna har kontor även i Spanien.

Bird & Birds team bestod av Staffan Boström, Andreas Börjesson och Oskar Arndt från Stockholmskontoret och Kimmo Reina från Helsingforskontoret.

Qbrick är den ledande leverantören i Europa av Webb-TV och Mobil-TV. Företaget grundades 1999 och har sedan dess etablerat sig som en helhetsleverantör gentemot bolagets kunder som finns inom segment som TV-kanaler, adiostationer, media, reklambyråer och produktionsbolag men även företag, kommuner och statliga verk. Qbrick har 90 anställda med kontor i Stockholm, Göteborg, Oslo, Köpenhamn, Århus, Helsingfors, Åbo och Madrid. Bolaget beräknas omsätta 148 MSEK 2011.

För mer information var vänlig kontakta:

Staffan Boström
Delägare
Email: staffan.bostrom@twobirds.com

Fredrika Ahnborg
Marknad
Email: fredrika.ahnborg@twobirds.com

Om Bird & Bird
Bird & Bird är en internationell affärsjuridisk advokatbyrå med särskild inriktning på vissa branscher. Vi har kontor i Beijing, Bratislava, Brussels, Budapest, Düsseldorf, Frankfurt, Haag, Helsinki, Hong Kong, London, Lyon, Madrid, Milano, Munich, Paris, Prag, Rom, Shanghai, Singapore, Stockholm och Warszawa.