Bird & Bird biträder vid investering om 360 MSEK i iZettle

16 maj 2014

Bird & Bird biträder när Londonbaserade Zouk Capital gör sin första investering i iZettle.

iZettle AB utvecklar och säljer betaltjänster, kassaregister och analysverktyg via appar och chipkortsläsare, som förvandlar smarta mobiler och surfplattor till kortterminaler.

Den nu genomförda finansieringsrundan tillför bolaget 360 miljoner kronor (€40 miljoner). Kapitalet kommer att användas till iZettles fortsatta expansion på existerande marknader, men också för att identifiera nya potentiella marknader. iZettles tjänster finns redan nu i nio länder, men målet är att få kundbasen att växa samt stärka närvaron i Europa och Sydamerika. The NextWeb rankade nyligen iZettle som ett av de tre snabbast växande techbolagen i Europa i tävlingen Tech5.

Investeringsrundan leds av Zouk Capital, vars främsta investeringsfokus är tillväxtföretag. Övriga investerare är Dawn Capital och Intel Capital, samt tidigare investerare Creandum, Greylock Partners Index Ventures, Northzone och SEB Private Equity.

iZettle biträddes av Bird & Bird under ledning av Hans Svensson och Anna Holm. I teamet ingick även Magnus Berterud (arbetsrätt), Helene Ekizean (hyresrätt), Johanna Elvander Juhlin (corporate) Josefin Johansson (corporate), Nina Strandnäs (commercial), Daniel Thorbjörnsson (immaterialrätt) samt kollegor från Köpenhamn, Helsingfors, Madrid, London och München.

– Bird & Bird var snabbfotade och bidrog till att vi kunde stänga rundan inom tight tidsram, säger Oskar Arndt, Legal Counsel på iZettle.

Hans Svensson kommenterar: iZettle är ett fantastiskt spännande företag som har tagit en ledarroll i förnyelsen av betaltjänster. De agerar i gränslandet mellan teknik, rättigheter och reglering och på internationell bas, vilket ligger helt i linje med vår strategi och mycket av det som är unikt i vårt erbjudande.

För information:

Hans Svensson, delägare Bird & Bird,