Bird & Bird och FundedByMe inleder samarbete

07 maj 2013

Bird & Bird biträder FundedByMe i deras fortsatta expansion i Europa där de erbjuder entreprenörer och startups en plattform för internationell tillväxt. Företagen planerar också gemensamma marknadsaktiviter i samband med FundedByMes internationella etablering.

FundedByMe är Europas snabbast växande “crowd”-investeringsplattform som för samman investerare med entreprenörer genom två olika modeller. Den första, som nyligen lanserades, är så kallad “equity crowdfunding” som ger vem som helst möjlighet att köpa en andel i en ny startup-verksamhet. Den andra modellen är klassisk crowdfunding, där vem som helst kan stödja ett projekt, välgörenhetsändamål eller konstnärlig rörelse utan att köpa faktiska andelar.

Bird & Birds långa engagemang inom framförallt IT-, telekom- och mediabranscherna har gett byrån omfattande kunskap och erfarenhet. Detta innebär att Bird & Bird inte bara är en juridisk rådgivare, utan också en långsiktig strategisk partner för så kallade ”emerging companies” - tidiga bolag i en stark expansionsfas, ofta internationellt. Engagemanget och intresset för att arbeta med den här typen av bolag, liksom att biträda riskkapitalbolag i samband med transaktioner inom samma område, har ytterligare utvecklat Bird & Birds förståelse för den miljö bolagen och investerarna verkar i.

- Med uppmärksamheten kring JOBS Act i USA och det föreslagna investeraravdraget här i Sverige, var Bird & Bird det naturlig valet för FundedByMe när vi skulle välja rätt juridisk rådgivare att samarbeta med. Deras erkända erfarenhet av att arbeta med tech-startups tillsammans med den internationella kapaciteten som krävs för expansion utomlands placerade dem högst upp på vår önskelista, sager Daniel Daboczy, VD och en av grundarna till FundedByMe.

- FundedByMe är helt klart ett av de mest intressanta och spännande nya företagen i Sverige och vi ser mycket fram emot att arbeta tillsammans för att skapa en säker och levande plattform där entreprenörer får möjlighet att träffa potentiella investerare och på sikt även expandera internationellt, säger Johan Tydén, delägare på Bird & Bird.

FundedByMe började sin verksamhet i Sverige i september 2011 och har idag också kontor i Finland, Danmark och Norge. En fortsatt expansion är planerad under 2013. Bird & Birds internationella verksamhet innefattar över 1200 jurister på kontor i Europa, Mellanöstern och Asien. På alla kontor finns jurister med dokumenterad erfarenhet av att arbeta med emerging companies, riskkapitalbolag och private equity-firmor framförallt inom tech-branschen.