Bird & Bird biträder säljarna när Uvet Viaggi Turismo köper Flygpoolen

25 oktober 2013

Det italienska travel management-företaget Uvet Viaggi Turismo har köpt den svenska reseportalen Flygpoolen. Bird & Bird har biträtt säljarna tillsammans med Avantus Corporate Finance.

Flygpoolen etablerades 1998 och samarbetar idag med närmare 500 flygbolag, 20 hyrbilsfirmor och 50 000 hotell världen över. Huvudsakliga affärsområden är näthandel, försäljning mot resebyråledet samt grupp- och konferensresor. 2012 omsatte företaget 742 miljoner kronor och ca 200 000 resenärer reste med Flygpoolen.

Uvet Viaggi Turismo är en del av Uvet-gruppen som inriktar sig på inhemska och internationella nöjes- och affärsresor. I gruppens nätverk ingår ca 1300 resebyråer och nätverket är därmed ett av de största inom turismsektorn i Italien. Under 2012 omsatte gruppen ca 2,2 miljarder EUR.

Bird & Birds team leddes av delägare Hans Svensson och bestod i övrigt av Anna Holm med biträde av Anna Gustafsson, Marcus Erneholm och Tim Boström.

Säljarna kommer att arbeta vidare med utvecklingen av Flygpoolen inom Uvet-gruppen. Patric Wagenknecht, en av säljarna och styrelseledamot i Flygpoolen kommenterar:

– Affären med Uvet och det nätverk och den erfarenhet som vi därmed kan ta del av innebär fantastiskt spännande möjligheter att fortsätta utveckla Flygpoolens affär i en större och paneuropeisk kontext. Bird & Bird och Avantus har gjort ett fantastiskt bra jobb med att effektivt identifiera och lösa de frågor som uppstått efter hand under processen, på ett sätt som både vi och köparna satt stort värde på.

Mer information:

Hans Svensson, delägare Bird & Bird & Bird,