Fredrik Erneholm ny momsexpert på Bird & Bird

21 maj 2012

Bird & Bird har rekryterat momsexperten Fredrik Erneholm från Handelsbanken och fortsätter därmed att utveckla skattegruppens rådgivning inom momsområdet.

Stockholmskontorets skattegrupp grundades 2005 och är idag en av de främsta grupperna bland advokatbyråerna i Sverige. Teamet erbjuder idag en komplett skatterådgivning inklusive mervärdesskatt och består av jurister med lång erfarenhet från advokat- och revisionsbyråer, Skatteverket och nu även bankvärlden.

På Handelsbanken var Fredrik momsansvarig på skatteavdelningen och han har tidigare arbetat med moms inom den finansiella sektorn.

"Fredrik tar med sig en god erfarenhet av momsfrågor men han har också en praktisk kompetens i hur man kan strukturera en skattefunktion för moms. Vi är mycket glada att Fredrik börjar hos oss och att vi nu kan erbjuda våra klienter hans expertis", säger Katarina Nordblom Åhlberg, Managing Partner på Bird & Bird.

Fredrik tillägger, ”en erfarenhet jag tar med mig är att svårigheterna för bolagen oftast börjar med att vissa tjänster är undantagna moms. När detta inträffar får bolaget även en begränsad avdragsrätt och viss del av momsen blir en kostnad. Det lönar sig att gå igenom vilka metoder man har för att fånga upp riskerna med moms.  Med en proaktiv och effektiv struktur minimerar man onödiga momskostnader eller att man redovisar för lite moms med en risk för skattetillägg.”

Mer information:

Katarina Nordblom Åhlberg, Managing Partner Bird & Bird,