Bird & Bird biträder Marmite vid försäljning

02 november 2010

Bird & Bird har biträtt Marmite S.a.r.l. vid försäljningen av Marmite International och Muscle Machine till Innova Capital.

Marmite International och Muscle Machine är Europas ledande legotillverkare av gjutmarmorprodukter för badrumsinredning. Innova Capital är ett av Centraleuropas ledande private equity-företag och förvaltar tillgångar om ca 900 miljoner EUR fördelade på fem fonder.

Uppdraget för Marmite har innefattat försäljning, omstrukturering och refinansiering av Marmitegruppen, liksom säljarnas återinvestering i den nya strukturen. Affären slutfördes under sommaren.

Bird & Birds team har letts från Stockholm av Hans Svensson. I teamet ingick även Caroline Carlshamre och Jacob Blidberg (Stockholm), Zdzislaw Wieckowski (Warsawa) och Grzegorz Dembowski (Warsawa). Deloitte var finansiell rådgivare åt Marmite och Muscle Machine. Innova företräddes av Allen & Overy.

Hans Svensson, delägare Bird & Bird: ”Marmite har visat exceptionell tillväxt under flera år och har fått erbjudanden från många välrenommerade investerare. Vi är mycket glada över att ha kunnat medverka till den här affären och över möjligheten att därmed även visa prov på vår utmärkta kapacitet för gränsöverskridande transaktioner också med vårt relativt nyöppnade kontor i Warszawa.”

-Slut-

För mer information kontakta:

Hans Svensson
Delägare
Email: hans.svensson@twobirds.com

Anna Christiansson
Email: anna.christiansson@twobirds.com

Om Bird & Bird

Bird & Bird är en internationell affärsjuridisk advokatbyrå med över 1100 medarbetare runtom i Europa och Asien. Vi har kontor i Beijing, Bratislava, Bryssel, Budapest, Düsseldorf, Frankfurt, Haag, Helsingfors, Hong Kong, London, Lyon, Madrid, Milano, München, Paris, Prag, Rom, Shanghai, Singapore, Stockholm och Warszawa.