Bird & Bird har gått samman med finska Fennica

01 maj 2008

Den internationella advokatbyrån Bird & Bird har gått samman med finska advokatbyrån Fennica och skapar internationell fullservicebyrå i Helsingfors.

Fennica Advokatbyrå som har kontor i Helsingfors och den internationella advokatbyrån Bird & Bird har gått samman. Från och med den 1 maj 2008 driver Fennica sin verksamhet under firman Bird & Bird.

Fennica grundades 1999 och är en av Finlands ledande advokatbyråer. Fennica har kontor i Helsingfors och där arbetar för närvarande 33 jurister, varav 10 är delägare. Liksom Bird & Bird, är Fennica ledande inom ett antal branschsektorer exempelvis IT och telekom.

David Kerr (CEO, Bird & Bird) anser att expansionen i Finland är ett viktigt steg i företagets utveckling. "Vi startade vår Nordiska etablering år 2000 i Stockholm och nu är tiden mogen för att öppna i Helsingfors. Vi är mycket glada och stolta över att nu kunna etablera oss i Finland och få möjlighet att fortsätta att utveckla den mycket framgångsrika verksamhet som hitintills bedrivits av Fennica."

Jori Taipale (Managing Partner, Fennica):
"Fennica grundades 1999 och vi har nått en bra position på den finska marknaden. En allt större del av våra klienter verkar internationellt och vi vill kunna erbjuda dem juridisk rådgivning av hög kvalitet även utanför Finland. Bird & Bird har kontor i ett flertal länder i Europa och Asien med en ledande position inom ett flertal områden. Den höga kvaliteten garanteras genom att Bird & Bird är ett fullt integrerat partnership. Detta är en utmärkt lösning för oss. Vi får nu möjlighet att erbjuda våra klienter juridiska tjänster på förstklassig nivå även i stora internationella affärscentra som London, Frankfurt, Paris, Milano, Madrid och Hong Kong. Dessutom kan vi biträda på den starkt växande marknaden i Kina. Även våra möjligheter att serva våra klienter i Sverige kommer att förbättras avsevärt. Slutligen ger detta våra anställda en ännu bättre möjlighet att utveckla sin professionella kompetens och detta i en internationell miljö."

Michael Frie (Ordförande, Bird & Bird): ”Fusionen är strategiskt viktig inte minst för Bird & Bird i Stockholm eftersom vi nu kan erbjuda juridiska tjänster i såväl Sverige som Finland. Handeln mellan länderna är avsevärd och vi har redan många klienter som vi vet kommer att utnyttja den möjlighet som nu erbjuds. På sikt är detta det första viktiga steget för oss mot en mer fullständig nordisk täckning”.

Fennica har för närvarande 33 jurister och omsättningen är ca 9,7 miljoner euro. Bird & Bird, som grundades 1846, har 650 jurister med kontor i Bryssel, Haag, Hong Kong, Frankfurt, Düsseldorf, London, Lyon, Madrid, Milano, München, Paris, Peking, Rom samt Stockholm. Omsättningen 2007 var ca 153 miljoner euro.

För ytterligare information kontakta:
Michael Frie, Bird & Birds styrelseordförande,
tel +46 (0)734 24 20 07, e-mail michael.frie@twobirds.com