TV4s chefsjurist går till advokatbyrån Bird & Bird

23 maj 2007

TV4s chefsjurist Helene Hillerström Miksche lämnar TV4 och går till advokatbyrån Bird & Bird som Senior Legal Counsel med ansvar för TV/Broadcasting och Film. Helene har arbetat som jurist på TV4 sedan 1994 och sedan 2000 som chef för juridikavdelningen.

Helene Hillerström Miksche kommenterar: ”Jag har haft 13 fantastiska och lärorika år på TV4 men nu fick jag ett erbjudande jag inte kunde motstå. Bird & Bird är en mycket välrenommerad och otroligt spännande byrå med just den inriktning som passar mig. Den är kommersiell, har nära kontakt med sina klienters verksamheter och satsar stort på media och IP-frågor.”

Helene H Miksche börjar på Bird & Bird den 1 juni och kommer främst att arbeta med advokat Staffan Boström, med mångårig erfarenhet inom media- och musikbranschen.

Staffan Boström kommenterar: ”Vi är jätteglada över att Helene har valt att börja arbeta med oss. Hon kommer att stärka vår verksamhet inom media. Helene har den profil och erfarenhet som passar Bird & Bird, både internationellt och lokalt.”

Michael Frie, managing partner i Stockholm och styrelseledamot i Bird & Bird tillägger: ”Bird & Bird befinner sig i en expansiv fas och rekryteringen av Helene är ett led i vår satsning på media sektorn. Vi rekryterar även internationellt ett antal välrenommerade och erfarna mediejurister”.

Vänligen kontakta Helene H Miksche, Email: helene.miksche@tv4.se alt. 070-654 1114 eller Staffan Boström staffan.bostrom@twobirds.com alt. 08-506 320 00. För mer information om Bird & Bird vänligen kontakta Marina Årelid på 08-506 320 00.

-Slut-

Om Bird & Bird

Bird & Bird är en internationell affärsjuridisk advokatbyrå med för närvarande cirka 570 jurister. Vi har kontor i Beijing, Bryssel, Düsseldorf, Frankfurt, Haag, Hong Kong, London, Lyon, Madrid, Milano, München, Paris, Rom och Stockholm. På Stockholmskontoret är idag 45 jurister verksamma. Verksamheten bedrivs på plan 9 och 10 i Salénhuset, Norrlandsgatan 15 i Stockholm. Fr o m den 1 september 2006 finns Bird & Bird även representerade i en kontorslokal i Kista Science Tower.

För oss på Bird & Bird är det oerhört viktigt att ha förståelse för och goda kunskaper om den affärssektor som våra klienter verkar inom. Genom att kombinera kunskap om de kommersiella och tekniska förhållanden som råder inom en viss bransch med gedigen juridisk kompetens och lång erfarenhet inom de rättsområden som berörs kan vi lämna juridisk rådgivning som är anpassad till varje klients specifika behov. De affärssektorer som vi fokuserar på i första hand är IT, telekom, media och life sciences.

Bird & Bird är en affärsjuridisk ”fullservice” byrå, vilket innebär att vi tillhandahåller hela spannet av affärsjuridiska tjänster, dvs. såväl rådgivning avseende olika typer av kommersiella avtal i våra klienters dagliga verksamhet som rådgivning inom bolags- och aktiemarknadsrätt, finansiell juridik, skatterätt, arbetsrätt, marknadsrätt, IT-rätt, immaterialrätt, konkurrens- & EU-rätt, fastighets- och entreprenadrätt, processrätt, offentlig upphandling m.m.