Bird & Bird har biträtt Institutional Venture Partners vid investering i MySQL

24 februari 2006

Den internationella affärsjuridiska advokatbyrån Bird & Birds Stockholmskontor har lämnat bolagsrättslig och skatterättslig juridisk rådgivning till ett av de ledande venture capital företagen i USA, Institutional Venture Partners (IVP), vid dess investering i MySQL AB.

IVP grundades 1980 och har investerat för mer än 1,6 miljarder US dollar i över 200 privatägda företag, och av dessa har över 80 företag blivit publika. IVP investerar nu genom IVP XI, en USD 300 miljoners fond som fokuserar på att investera i expanderande IT företag.

Institutional Venture Partners har vid en nyemission tecknat aktier i MySQL AB till ett värde om USD 10 miljoner (ca SEK 78 miljoner).

MySQL AB utvecklar och tillhandahåller en mängd prisvärda databasprodukter och tjänster – bland annat MySQL Network som innehåller flera certifierade mjukvaru- och supporttjänster. Mest känd är produkten MySQL, världens mest populära open source-databas med fler än 8 miljoner aktiva installationer. Många av världens största organisationer inklusive Yahoo!, Sabre Holdings, The Associated Press, Suzuki och NASA använder MySQL för att stödja stora websidor, verksamhetskritiska företagsapplikationer och paketerad mjukvara.

Bird & Birds team från Stockholm bestod av advokaterna Michael Frie, Jim Runsten och Kristina Walles.

Vänligen kontakta Jim Runsten för vidare information på 08-506 320 00. För mer information om Bird & Bird vänligen kontakta Marina Årelid på 08-506 320 00.