Bird & Bird öppnar kontor i Spanien

07 september 2005

Den internationella advokatbyrån Bird & Bird expanderar ytterligare och har öppnat sitt 13:e kontor i Spaniens huvudstad, Madrid. Madrid blir det tredje kontoret Bird & Bird öppnar i år, näst efter nyligen öppnade kontoren i Rom och Frankfurt.

Spanien är Europas 5:e största ekonomi i Europa och är en betydelsefull marknad särskilt för tre av de huvudsektorer som Bird & Bird fokuserar på; telekom, IT och Life Sciences. Tillsammans med byråns övriga kontor säkrar Bird & Bird nu att finnas lokalt förankrade inom dessa sektorer. Ett nybildat team av IT och telekom jurister förväntas att snabbt expandera och kunna tillhandahålla ett brett utbud av juridiska tjänster, i likhet med övriga kontor.

Javier Fernández-Samaniego från Linklaters är rekryterad för att leda och utveckla kontoret. IT och telekomexperten är högt rankad i Chambers & Partners där han beskrivs som ”a leading light for technology issues”. På Linklaters var Javier ansvarig för IT och telekom-avdelningen i Madrid.

Bird & Bird i Madrid kommer att, inom de närmaste månaderna, rekrytera ett flertal jurister inom immaterialrätt, bolagsrätt, data protection, arbetsrätt och konkurrensrätt med specialkunskaper inom Bird & Birds huvudsektorer, som tillsammans kommer att bilda ett starkt team.

Den från början brittiska byrån Bird & Bird började expandera kraftigt redan i januari 1999, genom att öppna upp ett kontor i Belgien (Bryssel). År 2000 öppnades ytterligare två kontor, ett i Frankrike (Paris) och även här i Sverige (Stockholm). År 2001 öppnades det Nederländska kontoret (Haag) och året därpå öppnades det första i Tyskland (Düsseldorf). Expansionen fortsatte 2003 och det första kontoret öppnades i Italien (Milano) och ett andra kontor i Tyskland (München). År 2004 vände Bird & Bird blicken mot Asien och öppnade kontor i Kina (Beijing), för att 2005 även öppna fler kontor i Italien (Rom), Tyskland (Frankfurt) och nu även ett kontor i Spanien (Madrid).

För mer information om detta vänligen kontakta Javier Samaniego, på telefon +34 600 93 21 11. önskar du mer information om Bird & Bird i allmänhet vänligen kontakta Michael Frie på tel. 08-506 320 00.