Globalt team av jurister från Bird & Bird har biträtt EADS i stort förvärv

21 november 2005

Den internationella advokatbyrån Bird & Bird har biträtt EADS (European Aeronautic Defence and Space Company) vid deras förvärv av Nokias PMR-division (Professional Mobile Radio). Ett 30-tal jurister från Bird & Birds samtliga 13 kontor i Europa och Asien har arbetat som ett team under denna transaktion som är värderad till flera miljoner Euro.

Genom att skapa en ny filial EADS Secure Networks, blir EADS genom förvärvet världsledande inom säkra telekommunikationstjänster och kan erbjuda försvarsindustrin förstklassiga säkerhetssystem. Lanseringen av EADS Secure Networks anses vara i framkanten inom den europeiska PMR-branschen (Professional Mobile Radio).

Tranaktionen involverade ett team av 29 advokater från flera av Bird & Birds kontor. Marc Baffreau, delägare på Pariskontoret, ledde det globala teamet som med jurister från Bird & Birds kontor i Belgien, Frankrike, Hong Kong, Italien, Kina, Nederländerna, Spanien, Storbritannien, Sverige och Tyskland. Delägare och advokat Jim Runsten medverkade från Bird & Birds Stockholmskontor. Transaktionen krävde också jurister från Finland, Bulgarien, Polen och Ungern, vars arbete också samordnades av Bird & Bird. Jurister med hög kompetens inom bolagsjuridik var en förutsättning, men det behövdes även jurister med kompetens inom arbetsrätt, IT och immaterialrätt, för att kunna bistå med fullständig juridisk rådgivning till EADS.

För mer information kring detta specifikt eller om Bird & Bird generellt, vänligen kontakta Jim Runsten på telefon +46 (0)8 506 320 00.