Bird & Bird neuvonantajana Transtechin kaupassa

18 elokuuta 2015

Bird & Birdin Suomen ja Saksan toimistojen Yritysjärjestely-ryhmät avustivat Transtech Oy:tä, Pritech Oy:tä ja Sinituote Oy:tä Transtech Oy:n osakkeenomistajien myydessä enemmistön yrityksen osakkeista tsekkiläiselle Škoda Transportation Groupille. Transtech Oy on johtava kiskokaluston valmistaja ja keskiraskaiden konepajatuotteiden sopimusvalmistaja. Sinituote on merkittävä vähemmistöomistaja yhtiössä.

Bird & Birdin tiimin vetäjänä toimi asianajaja, osakas Jori Taipale, jota avustivat Helsingin toimiston Counsel Mikko Ahonen, Senior Associate Iina-Mari Supperi ja Heikki Eskola, osakas Kimmo Reina, Counsel Salla Tuominen sekä Senior Counsel Kristiina Lehvilä. Saksan toimiston osakkaat Peter Veranneman ja Peter Leube antoivat arvokasta tukea Suomen tiimille siltä osin kuin sopimusdokumentaatio oli Saksan lain alla.

Transtechin toiminta aloitettiin vuonna 1985 Rautaruukin toimesta ja se oli espanjalaisen Patentes Talgon omistuksessa liki kymmenen vuoden ajan kunnes suomalainen omistajaryhmä osti yrityksen. Transtech on erikoistunut mm. kaksikerroksisten matkustajavaunujen ja matalalattiaraitiovaunujen valmistamiseen. Yhtiön asiakkaita ovat mm. VR-Yhtymä ja HSL. Transtechin liikevaihto vuonna 2014 oli 95 miljoonaa euroa ja se työllistää noin 530 henkilöä Oulussa ja Otanmäessä.

Škoda Transportation noussee yrityskaupan myötä Suomen ja Pohjois-Euroopan markkinoiden johtavaksi raideliikenne valmistajaksi.