Avustimme Talentumia sen yhdistyessä Alma Median kanssa

29 syyskuuta 2015

Avustimme viestintäkonserni Talentumia sen yhdistyessä Alma Median kanssa. Yhtiöiden mukaan järjestelyn tarkoituksena on synnyttää monikanavainen mediayhtiö, joka tuottaa laatujournalismia, ammattikirjallisuutta ja -tapahtumia sekä muita palveluita. Yhdistynyt yhtiö pyrkii lisäämään digitaalisten kuluttaja- ja yrityspalveluiden osuutta ja tuomaan markkinoille digitaalisia palveluja myös julkaisutoiminnan ulkopuolelta. Sitä varten luodaan uusi Ammattilaismedia ja yrityspalvelut -liiketoimintayksikkö.

Talentum on ammattilaiskohderyhmään keskittyvä mediayhtiö, jonka päätuotteita ovat lehdet, kirjat, verkkopalvelut, tapahtumat ja koulutukset. Talentum julkaisee muun muassa Talouselämä, Arvopaperi ja Tekniikka&Talous -lehtiä sekä ammattikirjallisuutta. Talentumin medioita Ruotsissa ovat muun muassa Ny Teknik, Affärsvärlden ja Lag & Avtal. Talentum tuottaa sisältöjä talouden, juridiikan, johtamisen, HR:n, myynnin ja markkinoinnin, ICT:n, teknologian ja terveydenhuollon aihealueilta tavoitteena auttaa ammattilaisia menestymään.

Alma Media on digitaalisiin palveluihin ja julkaisutoimintaan keskittyvä mediakonserni. Sen tunnetuimmat julkaisut Suomessa ovat Aamulehti, Iltalehti ja Kauppalehti. Alma Median palvelutarjonta on laajentunut Suomesta Pohjoismaihin, Baltiaan ja Keski-Eurooppaan. Alma Median digitaalisia palveluja ovat mm. Etuovi.com, Autotalli.com, Monster.fi, Prace.cz, Telkku.com ja E-kontakti.fi. Alma Median digitaaliset palvelut ovat oman segmenttinsä tunnetuimpia brändejä niin Suomessa, Baltiassa, Tšekin tasavallassa, Slovakiassa kuin muissakin konsernin toimintamaissa

Yhdistyminen toteutetaan julkisella vaihtotarjouksella, jossa Alma Media tarjoaa kustakin Talentumin osakkeesta 0,25 uutta Alma Median osaketta ja käteisvastikkeena 0,70 euroa. Tarjottava vastike on 24,4 prosenttia enemmän kuin Talentumin osakkeen keskikurssi.

Alma Medialla oli kesäkuun lopussa vajaat 1800 työntekijää, joista kolmannes Suomen ulkopuolella. Sen liikevaihto oli viime vuonna 295,4 miljoonaa euroa. Talentumilla on runsaat 700 kokoaikaista työntekijää Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Virossa ja Latviassa. Yhtiön liikevaihto viime vuonna oli 72,3 miljoonaa euroa. Yhdistyneen yhtiön liikevaihto olisi siten ollut noin 367 miljoonaa euroa. Talentumin pörssikurssiin perustuva markkina-arvo on n. 56 miljoonaa euroa ja Alma Median n. 194 miljoonaa euroa.

Bird & Birdin tiimiä veti asianajaja, osakas Harri Hynninen. Avustavina lakimiehinä toimivat asianajajat Mikko AhonenSalla Tuominen ja Iina-Mari Supperi sekä lakimies Laura Kallinen.